Ook als je vindt dat je nog te weinig gelezen wordt

Je hebt een website met een blog, kennisbank, publicatie sectie of hoe je het dan ook noemt en je bent actief op social media. Maar helaas. Een blik op je statistieken wijst uit dat je nog niet of nauwelijks gelezen en gevolgd wordt. Er is zelfs geen sprake van groei. Alle goede optimalisatietips, best practices en mooie beloftes daar gelaten. Online marketing kan best heel lastig zijn in een online wereld waar iedereen aandacht vraagt en die bovendien super vluchtig is.

Moet je er dan maar mee kappen? NEE! Ga door. In dit artikel geef ik je 10 redenen waarom je vooral door moet blijven gaan.

Google houdt van nieuwe content

Google houdt van nieuwe, frisse en relevante content. Zeker wanneer de content zeer relevant is voor een specifieke groep mensen met gelijkgestemde zoekvragen. Blijf vooral voor deze groep mensen schrijven op je blog en er komt een moment dat Google je gaat waarderen met betere posities en meer bezoekers. Met harde onderzoek bewijzen kan ik het niet onderbouwen, maar ritme in publiceren levert een duidelijke stijging van bezoekers op. Er wordt wel gezegd dat websites met regelmatig verse content 55% meer bezoekers ontvangen dan websites zonder een blog.

Je wordt er beter in

Als je elke week een aantal nieuwe artikelen wilt plaatsen op je website, dan moet er gewerkt worden. De eerste tien schrijf je misschien uit je hoofd, maar dan is het toch verstandig onderwerpen te gaan verzinnen en research te doen. Je traint jezelf zo in het sneller doorgronden van informatie en hoe je die omzet naar een aansprekende tekst op je blog. Het gaat steeds sneller, als dat al een doel is. In elk geval wordt je er beter en beter in. Geniet dus van het plezier van een tekst waar je tevreden over bent in plaats van te hopen op een plotselinge tsunami van bezoekers op je website die je artikel geweldig vinden.

Je kennis en vaardigheden groeien

Research doen maakt je beter. Je kennis verrijkt zichzelf. Net zo scherpt het jouw mening over het onderwerp. Geef presentaties voor een groep toehoorders, dan heb je niet alleen profijt van je research, maar ook van het schrijven zelf. Op je blog schrijf je immers direct naar de lezer toe. Niemand zal vandaag de dag op zijn blog openen met ‘Beste Lezers, jullie…” (althans dat hoop ik). Er is altijd maar één iemand die jouw tekst leest. Dus spreek die persoon aan alsof die naast je zit. Deze manier van communiceren loont als je presentaties geeft of tijdens een één op één gesprekken.

Word een waardevolle lekkende kraan

Een lekkende kraan is irritant. Behalve als je nu in de woestijn bij een lekkende kraan wacht en na een dag wachten een heerlijk glas water leegdrinkt. Regelmatig communiceren via je blog en social media is als een lekkende kraan. Irritant voor mensen die je niet relevant vinden. Die wil je niet als klant. Relevant voor mensen die geboeid zijn door wat je zegt en schrijft. Dat wordt op een moment vanzelf waardevol zodra hun glas vol is. Dan hebben ze je nodig en nemen ze contact op.

Je leert duidelijkheid creëren

Regelmatig schrijven helpt je het kaf van het koren te scheiden. Vooral voor jezelf. Vanuit jouw persoonlijkheid, mening en ervaring destilleer je wat jij belangrijk vindt en deel je dit. Tijdens het schrijven van deze 10 redenen waarom je vooral wel door moet gaan met bloggen, scherp ik voor mezelf het belang nog eens aan om vooral de moed niet te laten zakken omdat er geen directe één op één sales aan vast zit. En probeer ik jou als ondernemer te motiveren vooral door te blijven gaan met wat je al doet online en er eventueel een schepje bovenop te doen.

Content is King in 1001 vormen

Als je al even aan het bloggen bent, heb je inmiddels een beste stapel artikelen. Print ze maar eens uit en bedek de muren in je woonkamer er mee. Best een oppervlakte toch? Er zitten vast een paar artikelen tussen die je kunt bundelen in een e-paper of misschien wel een e-book. Ook zal je een rode draad in je artikelen ontdekken, tips, uitleg hoe je iets moet doen enzovoort. Is dit de basis voor een cursus die je aan je relaties gaat aanbieden? Content curatie is het moderne woord. Je herbruikt bestaande content en werkt dit specifiek uit in een nieuwe vorm.

Je ontvangt nieuwe inzichten van anderen

Je hoeft natuurlijk niet voortdurend je kennis en het resultaat van je onderzoek te publiceren. Je kunt ook een onderwerp aansnijden waar je zelf vragen bij hebt. Vervolgens nodig je jouw lezers uit om daar op in te haken met hun kennis en ervaring. Zo kom je met nieuwe inzichten mogelijk tot een nieuw product of een nieuwe dienst.

Je blijft gevonden worden

Het internet vergeet niets. Als je online publiceert dan blijft je artikel gevonden worden. Het zal je niet verbazen als mensen over een paar jaar je artikel nog lezen en mogelijk contact opnemen. De investering in tijd die je nu doet is daarmee een lange termijn investering.

Je bepaalt zelf jouw PR nieuwe stijl

Je bent je eigen PR bureau en kunt zelf mee meegroeien met je publiek. Je leert hoe publiekelijk relaties aangaat door je kennis te delen. Verhuizen je lezers van Facebook naar de opvolger, dan verhuis je mee. Is je groep volgers op Twitter anders dan je relaties op Linked-In dan pas je jouw boodschap aan. Pakken je volgers jouw boodschap op dan bereik je nieuwe geïnteresseerden die jou anders nooit gevonden zouden hebben.

10 Je leert statistieken waarderen

Vergeet als je schrijft de statistieken en de opdrachten die je deze maand nodig hebt. Het werkt alleen maar frustrerend. Maak verbinding met je passie voor je onderwerpen en je publiek en schrijf vol overtuiging dat je iets waardevols te vertellen hebt voor je lezer. Al is er maar één lezer die blij is met wat je schrijft, tot nadenken wordt aangezet of weer een stap verder kan dankzij jouw tips. Het is de moeite waard. Vrijwel nooit weet je precies wie deze persoon is en is het super lastig om een direct verband te leggen tussen jouw artikel en een opdracht. Daar zitten in de praktijk vaak nog verschillende stappen tussen. Blijf dus schrijven en koester de reacties. Ze komen echt! Later komen de statistieken die je nieuwe inzichten geven.