Wanneer is de kans het grootst dat je volgers en connecties jouw berichten op social media ook echt zien? In dit artikel krijg je een handvat met tijden waarop deze kans het grootst is je publiek te bereiken. Uit diverse onderzoeken komen de volgende tijden als beste uit de bus. En het leuke is……het klinkt eigenlijk wel logisch. Wat zijn dan de beste tijden voor jouw post op LinkedIn, Twitter en Facebook?

beste tijd voor posts op linkedin, facebook en twitter

En direct ook een opmerking hierbij. Hoe dit precies in jouw situatie met jouw doelgroep werkt, zul je vooral zelf moeten meten. Internet marketing en is nou eenmaal geen ‘one shoe fits all’ activiteit. Waarom dan toch een overzicht van de beste tijden? Als uitgangspunt. Je moet ergens beginnen. Mijn advies is dan ook om eerst een paar maanden in onderstaande tijdslots te posten en te meten wat het effect is. Daarna ga je een periode met een ander tijdslot aan de slag en meet je opnieuw. Met ritme en vergelijken ontdek je vanzelf wat voor jou de meest effectieve tijd is.

Wat direct opvalt is dat geen de drie sociale media in het weekend het meeste bereik opleveren. Gebruik je vooral LinkdedIn als je primaire kanaal, dan zijn de momenten die direct aansluiten op reguliere kantoortijden de beste momenten om je publiek te bereiken. Klinkt wel logisch, toch? Tijdens je ontbijt, onderweg en tijdens de lunch check je even de status en updates op je sociale netwerken. Dat doen je volgers dus ook.

Plan je berichten

Hoe werkt het in de praktijk? Ik schrijf veel van mijn artikelen ‘s-avonds of in het weekend. En dan is de neiging groot om direct de post te plaatsen. Maar helaas is dit dan niet het moment waarop mijn volgers ook actief zijn op de sociale netwerken. Het effect van mijn post is dan veel minder dan het had kunnen zijn. Daarom plan ik de publicatie in met Hootsuite. De planningsoptie maakt het mogelijk om per post exact het moment te bepalen waarop een post de wijde wereld in gaat.

hootsuit-sceduling

Een tweede voordeel van het inplannen van berichten is vooruit werken. Zoals je vast wel weet is ritme in het plaatsen van berichten één van de succesfactoren van social media marketing. Door nu te schrijven en de publicatie voor een later moment in te plannen loop ik niet meer achter de feiten aan en ga ik effectiever met mijn tijd om.

Hootsuite is betaalde online software. Het goede nieuws is dat de Gratis versie je in staat stelt om drie social media accounts te koppelen. Hoe Hootsuite planning werkt krijg je uitgelegd in onderstaand filmpje.

Succes met posten en vergeet niet te meten 😉