We internetten steeds vaker en langer op onze smartphone. Wat blijkt? Veel te veel mensen bouncen op je website. 

In dit artikel ga ik dieper op de consequenties in en laat ik je zien hoe je dit oplost als je een WordPress website hebt. Welke plugins gebruik ik bijvoorbeeld zelf? Wat zijn alternatieven.


Voor je verder leest…

Ben je niet-technisch of heb je geen WordPress site? Lees dan toch het eerste deel van dit artikel en laat de boodschap op je inwerken. Test in elk geval de mobiele snelheid. De link van de Google testtool staat in dit artikel.
Neem contact op met je webdeveloper of webbouwer en bespreek hoe je de snelheid kunt vergroten.

Heb je een WordPress website en kun je zelf plugins installeren? Lees dan alles goed door en ga over tot actie. Maak wel eerst een back-up voor je nieuwe plugins toevoegd!

Ben je Webdeveloper en WordPress specialist dan weet je vast wel hoe en wat te doen. Laat toch de boodschap nog eens op je inwerken. Wat betekent dit voor jouw manier van werken en de kwaliteit die je kunt blijven leveren aan je klanten?


 

Daar gaan we…het Google onderzoek naar mobiele snelheid van websites

Volgens recent onderzoek van Google naar de snelheid van mobiele websites neemt de waarschijnlijkheid dat je bezoeker bounced toe met 113% als de laadsnelheid 1 tot 7 seconden is.
Google hanteert hierbij de snelheid van het 3G netwerk dat in Nederland nog zeker tot 2021 actief is en voor alle mobiele gebruikers de toegankelijk.

Google onderzocht de snelheid van mobiele websites in januari 2017 ca. 900.000 landingspagina’s van verschillende websites in 126 landen. Conclusie: De meerderheid van de websites zijn op een mobiele telefoon met een 3G verbinding traag. Dit verwachtten de medewerkers van Google al.

Maar, het echte verrassende onderzoeksresultaat opende de ogen van de onderzoekers pas echt.

70% van de landingspagina’s hadden bijna 7 seconden nodig om de direct zichtbare visuele content op het mobiele scherm te tonen (‘boven de vouw’). Het nam vaak meer dan 10 seconden om de hele pagina te laden.

Verder onderzoek bevestigde de toename van het bouncepercentage naar mate de website trager laadt.

Bron: Google

Wat betekent dit voor jou?

Des te trager je website, des te groter de kans dat de bezoeker de website vroegtijdig verlaat.
Best logisch toch? Je ervaart het zelf immers ook dat je op een zoekresultaat klikt in Google en meteen weer teruggaat naar de zoekresultaten omdat de website traag is.

Je ervaart het bovendien vaker en sneller omdat je meer surft met je mobiele telefoon. En daar zit ‘m een hele belangrijke verandering en reden voor Google om over te gaan op een Mobile First Strategy.

Mobiel eerst

Google constateert sinds 2015 dat meer dan de helft van alle zoekopdrachten in Google met een mobiele telefoon worden gedaan. En dit percentage groeit ieder jaar. In meer dan 10 landen overtreft het aantal mobiele zoekdrachten al een paar jaar de traditionele desktop searches.

Wauw, stel je voor wat dit nu en in de toekomst betekent voor jouw website ÉN jouw business. Mensen die interesse in je hebben, maken steeds vaker contact via een ‘heel klein schermpje’. Die impact op de huidige en toekomstige één op één marketing communicatie is natuurlijk enorm. Snelheid is er één van.

Waarom is een snelle mobiele website NU voor jou belangrijk?

  1. Je wilt je bezoeker de maximale ervaring geven. Je website weerspiegelt jouw dienstverlening. Is de site traag, wat zegt dit dan over jou?
  2. Je website is er om leads of verkopen te realiseren. Bezoekers die afhaken omdat de website traag is, is gemiste omzet.
  3. De positie in Google. De zoekmachine hanteert snelheid als één van de factoren om een positie te bepalen. Ook Google heeft hier namelijk een belang. Als Google zijn zoekende gebruiker snelle en relevante antwoorden levert op websites die ook snel zijn, dan stijgt de tevredenheid van de Google gebruiker.

Hieronder geef ik je een aantal oplossingen voor de meest urgente problemen. Oplossingen die je de kans dat je pageviews, bezoekers en geld verliest moeten verkleinen.

Stap 1: Test eerst je mobiele website

We kenden Google’s PageSpeed tool al. Een nieuwe variant daarop is Test My Site van Google. Met deze online tool wordt de mobiele snelheid van je website getest. Bovendien krijg je adviezen wat je kunt verbeteren om de snelheid te verhogen.

Proef op de som met de Webusers website.
Dat was even schrikken toen ik de mobiele snelheid van de Webusers site testte; ‘Slecht en 29% geschat bezoekersverlies’.

mobiele website snelheid test voor update

Het kostte me veel tijd om uit te zoeken hoe ik de website zelf sneller kon maken zonder hulp van de hostingprovider of developers. Dit is het resultaat.

 

Stap 2: Vraag het Google rapport aan met adviezen ter verbetering van de snelheid en ga aan de slag.

Als je niet-technisch bent of ervaring hebt met het installeren van WordPress plugins, dan is het best lastig om zo even te zien wat je moet doen. Heb je de website laten bouwen, stuur het rapport dan door naar je webbouwer en overleg wat er gedaan moet worden om de website sneller te krijgen.

Welke plugins voor een snellere WordPress website?

Heb je een WordPress website dan helpen deze plugins je om de meest voorkomende problemen op te lossen of sterk te verminderen.

Probleem: Pagina’s zijn te zwaar door afbeeldingen en teveel code. Hoe maak je pagina’s lichter zonder content te verwijderen? Comprimeren.

Oplossing 1. Afbeeldingen comprimeren

Hier zijn verschillende gratis WordPress plugins voor beschikbaar. Zelf gebruik ik TinyPNG van de Nederlandse makers van Voormedia uit Amsterdam. De TinyPNG plugin is gratis. Wil je meer dan 100 afbeeldingen per maand uploaden dan is een betaald account nodig.

Ook handig… op de website van TinyPNG kun je maximaal 20 afbeeldingen comprimeren zonder dat je een WordPress site nodig hebt.

Een andere veel gebruikte gratis WordPress plugin voor het comprimeren van afbeeldingen is Smush Image Compression and Optimization .

Oplossing 2. GZIP-compressie inschakelen

GZIP-compressie is een methode waarbij bronnen letterlijk gezipt worden. Vergelijk dit met de .zip of .rar bestanden die je wel eens krijgt waarin allerlei documenten verpakt zijn. Op Webusers.nl doe ik dit met de plugin WP Performance Score Booster

Voor een niet-techneut zoals ik de ideale plugin. Kwestie van aanzetten en het werkt.
Let op: Nadat ik dit gedaan had, bleef de Google Test My Site tool aangeven dat GZIP nog niet voldoende was. Dat was voor mij het moment om met mijn hostingpartij te bellen. Zij hebben GZIP ook nog eens op NGNIX serverniveau aangezet.

Wil je weten of bij jou GZIP aan staat? Doe de GZIP-test met de volgende tool . Bij ‘server’ staat op welke server GZIP is ingeschakeld.

Oplossing 3. Bronnen verkleinen met Minify

Je website bestaat uit meerdere CSS en Javascript bestanden die te samen met de HTML je website tonen en laten functioneren. Zeker voor veelzijdige WordPress Thema’s kunnen dit enorm veel en ook nog eens grote bestanden zijn. Door deze bestanden te verkleinen en te combineren wordt het totaal aan bestanden lichter gemaakt. Dit noemen we Minify.

De WordPress plugin die ik hiervoor gebruikt heet WP Super Minify. Net als de vorige plugin super eenvoudig in beheer. Installeren en Activeren en het werkt.

Een andere goede plugin is Autoptimize van de Belg Frank Goossens. Hier ging mijn voorkeur in eerste instantie naar uit. Goede reviews, ratings en actueel. Niettemin was voor mijn WordPress site het resultaat in de Google Test My Site test beter met de plugin WP Super Minify.

Probeer gewoon zelf wat voor jouw site het beste werkt.

Oplossing 4. Gebruik maken van Browsercaching

WP Super Cache is de laatste plugin die ik heb ingezet om Webusers.nl te laten slagen voor de Google Test My Site test. WP Super Cache is een plugin die er voor zorgt dat onderdelen van je website geladen en onthouden worden door de browser die je bezoeker gebruikt.

WP Super Cache en W3C Total Cache zijn de meest gebruikte caching plugins voor WordPress.
De eerste is voor gebruikers die niet technisch zijn, zoals ik. De tweede voor webmasters en webdevelopers die weten wat ze doen en maximale controle willen hebben over iedere instelling.

Conclusie

De toekomst van het internet ontwikkelt zich meer en meer via de mobiele telefoon. Google heeft er alle belang bij dat websites op mobiel super goed werken. Google zal dan ook veel investeren in het snel maken en houden van het internet. Dit geldt trouwens ook voor Facebook en andere Techreuzen.

Jij hebt alle belang bij Google. Dat Google jouw website waardeert met hoge rankings in de zoekresultaten. Om vervolgens de bezoeker snel te informeren en te bedienen via zijn of haar smartphone.

Des te sneller je mobiele website, des te groter de kans dat bezoekers meer tijd aan je website besteden en uiteindelijk geld opleveren.

Reden genoeg om nu tijd en geld te investeren in een snelle mobiele website.
Test dus je mobiele snelheid Test My Site van Google.