Lees ook het 2017 vervolg op dit artikel: Veel te veel mobiele bezoekers bouncen op je website. Zo los je dit op.


Eind februari 2015 maakte Google officieel bekend dat zij mobielvriendelijke websites hoger laat scoren in de zoekresultaten. Officieel is dinsdag 21 april 2015 de datum waarop het nieuwe zoek algoritme actief wordt, maar inmiddels zien experts al verschuivingen optreden.
Voor gebruikers van Google en website eigenaren heeft deze wijzing grote impact. 21 april 2015 staat nu al bekend als MOBILEGEDDON!

Voor wie geldt dit?

Deze update van de zoekmachine Google heeft consequenties voor iedereen die nu een website heeft en afhankelijk is van bezoek via Google. Vooralsnog zullen alleen mensen die op hun mobiele telefoon in Google zoeken met name mobiel vriendelijke websites te zien krijgen in de resultaten. Maar de algehele verwachting is dat Google dit ook doortrekt naar alle andere desktop en mobiele devices waarmee gezocht wordt.

Wat zijn de consequenties voor website eigenaren?

De experts verwachten dat websites die niet mobielvriendelijk zijn, aanzienlijk minder bezoekers gaan krijgen. Deze trend is nu al licht zichtbaar. Geldt dit nu alleen nog voor het mobiele bezoek, iedereen is het er wel over eens dat deze update ook effect zal hebben op het bezoek via desktop.

Een paar aannames om duidelijk te maken hoe groot het aandeel bezoek via Google is.
Op een gemiddelde website komt 50%-70% van de websitebezoekers via Google. Hiervan gebruikt gemiddeld 10%-25% van de bezoekers een mobiele telefoon. Een behoorlijk aandeel van het websitebezoek dus.

Hoe belangrijk zijn deze bezoekers voor jou?

Je kunt gerust stellen dat heel veel ondernemers en website eigenaren met hun business grotendeels afhankelijk zijn van de bezoekers die via Google komen. De zoekmachine is in Nederland veruit de meest gebruikte. Verlies van een goede positie in de zoekresultaten kan al snel leiden tot flink verlies van bezoekers en dus klanten en omzet.

Wat zijn de consequenties voor gebruikers van Google?

Mensen die zoeken in Google zullen nog steeds relevante resultaten te zien krijgen én kunnen die nu ook veel makkelijker raadplegen op hun smartphone omdat de sites geschikt zijn voor mobiel. Hier is het Google om te doen. Zo relevant mogelijk zijn voor gebruikers en er daardoor voor zorgen dat ze Google blijven gebruiken.

Wat moet je doen?

In de eerste plaats, test of jouw website mobielvriendelijk is. Dit kun je doen met de Mobielvriendelijke tool van Google.
Is je website mobielvriendelijk, dan hoef je nu niets te doen. Is je website dit niet? Dan is er werk aan de winkel. Kijk dan naar het stappenplan voor mobielvriendelijke websites.

Heb je een WordPress website?

Als je website gemaakt is met WordPress dan volstaat het om een nieuw thema te kiezen. Let op: het wisselen van thema kan vaak verrassingen met zich meebrengen waardoor je nog nawerk hebt. Bijvoorbeeld met de kleurenstyling en andere design elementen. Heb je op maat gemaakte toepassingen en plugins dan kan het zijn dat die niet goed werken met het nieuwe thema. Maar in principe zou het niet heel moeilijk moeten zijn.
Hier vind je een stappenplan om je WordPress website mobielvriendelijk te maken.

 

Eerder verscheen ook het artikel 2015 tijd voor een mobiele website. Behalve de voorkeur van Google gaan we in dat artikel ook in op het gebruiksgemak voor je bezoekers die via sociale media jouw website bezoeken.