Je website presteert beter dan Google Analytics nu laat zien. Als je de spambots verwijdert uit de data, resulteert dit in een lager bouncepercentage en hogere conversie. Bezoeken van spambots noemen we Referral Spam. Dit artikel legt uit wat er gebeurt én hoe je eenvoudig in je rapportages deze spam referrals kunt verwijderen zodat je Google Analytics rapporten het gedrag van mensen weergeven.

Wat is Referral Spam precies?

Spam in je e-mail kennen we en mailprogramma’s worden er steeds beter in om Spam buiten de deur te houden. Doel van deze spammers is om jou te verleiden tot een bezoek aan hun website. Referral Spam in je Google Analytics heeft precies hetzelfde doel. Websites als ‘Copyrightclaim.com’, ‘Semalt.com’, ‘Buttons-for-websites.com’ tikken je website even aan en Google Analytics registreert dit als een bezoek. Deze website eigenaren hopen dat jij op de link klikt om te zien wie er zo vriendelijk is geweest een link naar jouw website te plaatsen. Maar helaas. Er staat geen enkele link en de website eigenaar heeft er wel weer een menselijke bezoeker bij.

Al die bezoeken van spambots geven een vertekend beeld van de werkelijke bezoeken die door mensen zijn gedaan aan je website. Bij een eerste aanblik denk je best een leuk aantal bezoeken te krijgen, maar in werkelijkheid is dit aantal veel lager.

Onnodig hoog bouncepercentage

Referral Spam beïnvloedt bijvoorbeeld het bouncepercentage waardoor dit percentage onnodig hoog kan zijn. De spambot bezoekt de pagina en gaat weer weg.

Waar zie je die Spam referrals staan?

Open je Google Analytics en ga naar Acquisitie > Alle verkeer > Verwijzingen. Je ziet in de kolom Bron alle websites die naar jou verwijzen. Hier zie je ook vreemde websites tussen staan. Kijk je naar het verloop van de bezoeken dan vertoont de grafiek hele rare pieken die worden veroorzaakt door plotseling veel bezoek van een spambot.

Wat kun je er tegen doen?

Je kunt de spam referrals filteren door segmenten te gebruiken. Maak een nieuw segment aan en selecteer dit segment als je analytics gaat bestuderen. Bij voorkeur gebruik ik segmenten omdat hiermee ook de historische data wordt gefilterd in tegenstelling tot de filters die je kunt aanmaken in Google Analytics. Die werken alleen maar vanaf het moment dat je ze hebt aangemaakt én hebt geactualiseerd.

Blijf het bij houden

Voortdurend verschijnen er op het web nieuwe spambots. De kans is dus groot dat ook jouw website wordt bezocht door nieuwe. Die zul je dan weer aan het segment moeten toevoegen. Het hoort er inmiddels gewoon bij, helaas.

Hoe maak je een Segment aan?

Zorg dat je het beheer hebt over je Google Analytics en ga in de bovenbalk naar het onderdeel Beheerder. In de derde kolom ‘Weergave’ kies je voor ‘Segmenten’ en dan voor ‘Voorwaarden’. Let op: Niet de optie ‘Verkeersbronnen’.

Dan begint het handwerk

Bewust kies ik voor handwerk. Op internet kun je veel al gemaakte lijsten downloaden waarmee je in één keer de meest voorkomende referral links in je segment zet. In de praktijk merk ik echter dat er dan altijd één of meerdere niet tussen staan die ik dan met de hand alsnog moet toevoegen. Als je nu even tijd maakt om de referrals die jou dwars zitten aan te geven, dan krijg je de meest schone data. In de komende tijd zal je weer nieuwe moeten toevoegen en je weet dan ook hoe dat moet.

Aan de slag met segmenten

voorwaarden
Je wilt hier alle sessies uitsluiten die overeenkomen met de referral link van de spam bot. In Google Analtycis gebruik je daar een reguliere expressie voor. Persoonlijk vind ik die reguliere expressies bijzonder lastig, maar in dit geval is het vrij simpel.

Wil je meerdere domeinen uitsluiten, dan maak je het onderscheid tussen de ene en de andere met een | teken.

 

Verwijzingen kopiëren en plakken

Open in een nieuw browsertab opnieuw je analtytics en ga naar Acquisitie > Alle verkeer > Verwijzingen. Hier kopieer je de link van een vreemde website en die plak je in het tekstveld.
Zet voor het – teken een en voor de . een . En daarna een | om de volgende te noteren.
Let op: eindig de regel nooit met een |

Klik op opslaan en bekijk het resultaat in het Verwijzingen rapport.

TIP: Als je dit voor het eerst doet, controleer dan elke keer het resultaat nadat je een nieuw link hebt toegevoegd aan je segment. Reguliere expressies zijn zeer fout gevoelig. Eén foutje en de hele regel doet niet wat je verwacht. Eén voor één toevoegen en controleren kost even wat tijd, maar voorkomt heel veel ergernis.

Veel gemaakte fouten bij het schrijven van de reguliere expressie:
1. schrijffout floating-share-buttons.com in plaats van floating-share-buttons.com
2. scheiding vergeten floating-share-buttons.com adf.ly i.pv floating-share-buttons.com|adf.ly

Hoe zet je een Segment aan in je rapporten?

Nu wil je natuurlijk zien wat het effect is. Zijn de Spam Referrals ook echt verdwenen? Ga hiervoor naar het tabblad waar je Analytics open staat en je de verwijzingen hebt gekopieerd. Bovenaan de pagina zie je Segmenten. Klik op Segment toevoegen en selecteer hier het segment dat je zojuist gemaakt hebt. Klik op toepassen.

Wat zie je als resultaat in het rapport Verwijzingen?

In het rapport Verwijzingen (Acquisitie > Alle verkeer > Verwijzingen) zie je nu dat dit rapport telkens twee regels toont in plaats van één.
Regel 1: De resultaten van Alle Sessies
Regel 2: De resultaten van Alle Sessies minus de sessies afkomstig van de spamsites.

  • In dit voorbeeld zie ik een paar opvallende verschillen.
  • Het totaal aantal sessies is afgenomen van 258 naar 61
  • Aantal nieuwe sessies is toegenomen met ruim 20%
  • Het bouncepercentage is afgenomen van 88% naar 65%.
  • Kijk ik naar de grafiek dan zie ik aan de Oranje lijn dat het bezoek veel constanter is en de pieken zijn verdwenen.

Conclusie:

Met het nieuw aangemaakte segment zie ik weer wat het gedrag van mensen is op mijn website. Precies wat ik wil. Ik kan nu de andere rapporten gaan bekijken en laat het Nieuwe Segment aan staan.

Tot slot, doet Google hier niets tegen?

Jawel. Google zoekt een oplossing en heeft een begin gemaakt met de optie ‘Bots filteren’. Deze instelling vind je onder Beheerder > Weergave > Instellingen weergeven. Zet hier de vink aan. Helaas is het nog niet zo dat dit alle bots automatisch uit je rapportages houdt. Google kennende zal dit met de tijd verbeteren.