Wat vertelt jouw LinkedIn kopregel? Zegt het meteen wat je bent en wat je te bieden hebt? En benut je de kopregel volledig?
In dit artikel krijg je tips hoe je jouw kopregel sterker kunt maken waardoor je sneller contact maakt met je ideale klant.

Benut alle 120 karakters

De koptekst in LinkedIn mag maximaal 120 karakters bevatten. Beetje zonde als je dan alleen vermeld dat je ‘account’ of ‘tekstschrijver’ bent. Beter is als je alle ruimte benut.

Zoekwoorden in je kopregel

We zoeken in LinkedIn zoals we in Google zoeken. Ben je op zoek naar iemand die je helpt om je website te optimaliseren, dan zoek je bijvoorbeeld op ‘website optimalisatie’. Want tja, wat is de functie van iemand die dit doet?
Zoek je een accountant of tekstschrijver dan zijn dat waarschijnlijk je zoekwoorden. Of zoek je een accountant in Baarn? Dan type je waarschijnlijk ‘accountant baarn’ in of zoek je een ‘register accountant in baarn’ .
Het zal je niet verbazen dat iedere zoekopdracht verschillende resultaten geeft. Des te beter je kopregel aansluit op het zoekgedrag van jouw ideale klanten, des te groter de kans dat ze jou ook echt vinden en je profiel bekijken.

Vertel wat je te bieden hebt

Iemand die op LinkedIn zoekt, typt of direct jouw naam in en is dus direct op zoek naar jou. Maar iemand die zoekt naar jouw specialisme weet nog niet hoe jij heet. Dat komt later wel.

Gebruik je kopregel dus ook om direct duidelijk te maken wat jij te bieden hebt. Welk probleem los jij voor de ander op? Het aantal van 120 karakters in de kopregel dwingt je om een heel gerichte focus aan te brengen. Dat geeft je misschien het gevoel dat je beperkt wordt, want je kunt heel veel. Focus is de basis van succes met internet marketing en dus ook jouw profilering op LinkedIn. Als je in staat bent om super relevant te zijn, dan zul je ervaren dat iemand die contact zoekt ook vrijwel meteen een klant is of waardevolle relatie is.

Inspiratie voor een sterke kopregel

Mooie bron van inspiratie om te komen tot een sterke kopregel vind ik de bekende voorstelrondjes tijdens netwerkbijeenkomsten en je antwoord op de bekende vraag ‘Wat doe jij?’ als je voor het eerste met iemand één-op-één kennis maakt.

Als mijn gesprekspartner vraagt wat ik doe, dan is dit momenteel mijn antwoord:
“Ik leer ondernemers tijdens korte individuele sessies hoe ze klanten kunnen bereiken met internet marketing”. Direct daaropvolgend schets ik het probleem van mijn klanten.
“Vaak hebben klanten al cursussen en workshops gevolgd en zoeken ze online naar informatie. Maar dan blijven ze met de vraag zitten ‘Wat moet ik nu precies doen?’ ‘Waar begin ik?’. De moed zakt ze in de schoenen en ze gaan over tot de orde van de dag.”

Dan volgt heel vaak de reactie “Ja, dat herken ik wel want…….”

Op dat moment weet ik dat de mijn aanbod inspeelt op een bestaand probleem dat herkend wordt door ondernemers. Dit soort kennismakingen zijn voor mij een grote inspiratiebron om te komen tot bijvoorbeeld de Kopregel in LinkedIn.

De kopregel is niet in steen gebeiteld

Het mooie van je website en je sociale media profielen is natuurlijk dat je ze ieder moment kunt veranderen. De boodschap is dan ook dat je geen weken nodig hebt om tot de beste kopregel te komen. Je doet vast nieuwe inspiratie op, je krijgt een vraag of opmerking, je verlegt je koers. Deze informatie gebruik je weer om je kopregel sterker te maken.

Blijf wel consistent

Wijzig je jouw kopregel? Check dan ook je samenvatting. Komen die nog overeen? En wat staat er op je website? Klopt dat nog met je LinkedIn profiel. Naast focus op relevantie is consistentie in je boodschap een succesfactor in je online marketing. Besteed dus ook nog wat tijd om je website verder te optimaliseren.