Mail conversatie met vakfotograaf Gerard Oonk van Gofoto over het laten maken van een serie goede profielfoto’s.

“Een foto zegt meer dan 1.000 woorden”. Hier kun je je vast alles bij voorstellen. Verkoop je een product dan is het vrij vanzelfsprekend dat je mooie, aansprekende en duidelijke foto’s laat maken van wat je te bieden hebt. In de wereld van e-commerce en webshops is het zelfs wetenschappelijk vastgesteld dat goede, gedetailleerde foto’s van producten de verkoop stimuleren. Best logisch. Des te beter je ziet wat je krijgt, des te lager de drempel om online over te gaan tot een aankoop.

Maar hoe zit dat bij dienstverleners? Hoe presenteren zij zich op LinkedIn, Facebook, Twitter en hun website. Heel vaak nog zonder een foto. En als er al een foto wordt getoond, dan is het maar al te vaak een plaatje waar je de persoon zelf niet duidelijk kunt aankijken. Of een vakantiekiekje met stralende zon en een ontspannen sfeer.

Voor dienstverleners wordt het steeds belangrijker om duidelijkheid te geven over wie ze zijn en wat ze te bieden hebben. Zoveel mogelijk contact maken met mensen die hun profiel bekijken. Daar horen goede foto’s bij. Want een foto zegt nou eenmaal meer dan 1.000 woorden.

Wat doe je als je een serie profielfoto’s wilt hebben. Waar let je op, wat kost het en waarom kies je voor een beroepsfotograaf in plaats van je buurman? Deze vragen en meer stelde ik aan Gerard Oonk, vakfotograaf uit Hoogland en fanatiek fotoblogger.

erik-zoomersBeste Gerard,

Online lees ik dat een goede profielfoto op je LinkedIn meer effect heeft dan het vakantiekiekje dat ik nu gebruik. Ik geloof dat wel. Dus wordt het tijd om een paar nieuwe foto’s te maken. Nu heeft mijn buurman net een nieuwe camera gekocht. Hem kan ik vragen. Voor een flesje wijn en een avond lol wil hij vast een serie foto’s schieten. Ook kan ik op zoek gaan naar een fotograaf. Dat gaat me meer kosten dan een flesje wijn schat ik in. Wat raad je me aan?

Groet, Erik

gerard oonkHoi Erik,

Is het dezelfde buurman die je stofzuiger repareert, dagelijks je brood bakt, de teksten voor je website schrijft en met de thermometer langs komt als de kinderen ziek zijn? In dat geval is het een alleskunner en zou ik zeker een avond bij hem op bezoek gaan. Wie weet, wordt het wat. Maar… als je zeker wilt weten dat je iets goeds krijgt, ga dan op zoek naar een beroepsfotograaf. Fotograferen is namelijk een vak.

Een professional zal er voor zorgen dat de neutrale achtergrond goed wordt uitgelicht. Hij of zij zal je ook aanwijzingen geven voor een goede houding. Je wilt immers op je voordeligst op de foto, liefst zonder onderkin (heb je niet, dat weet ik wel…), of aangezette wallen onder je ogen (nee, die ook niet). Het is bovendien extra mooi als er een kleine scherptediepte in de foto zit. Je ogen zijn dan heel scherp, maar verder naar achteren wordt het al een beetje waziger. Op dat soort aspecten let een vakman en hij kan het op verzoek leveren (en dat moet je bij de buurman maar afwachten).

Mijn advies: denk goed na over de uitstraling die je wilt laten zien op de sociale media en vraag een professional om dat imago voor je in beeld te brengen.

Hartelijke groet, Gerard

erik-zoomersBeste Gerard, Mijn buurman is inderdaad een alleskunner. Maar ik snap je punt. Fotografie is een vak. Daar wringt misschien meteen mijn schoen. Het klinkt ook heel duur. Studio, belichting, achtergrond en natuurlijk de tijd van de fotograaf. En hoe weet ik dat ik de beste fotograaf kies? Even googelen online geeft ontzettend veel fotografen die bruidsfotografie en reportages maken.

Ik ben op zoek naar iemand die ervaring heeft met profielfoto’s voor op mijn website en sociale media. En dan ook rekening houdt met de beschikbare ruimte voor je profielfoto en bijvoorbeeld een header. Of denk ik nu te moeilijk.

Vriendelijke groeten, Erik

gerard oonkHa Erik,

Iedereen mag zich fotograaf noemen. Het is geen beschermd beroep. Je zult dus op zoek moeten naar iemand die vertrouwen uitstraalt en die foto’s maakt waar jij blij van wordt. Je hebt trouwens gelijk: een fantastische natuurfotograaf maakt niet per se de beste foto’s voor LinkedIn. Neem dus rustig even de tijd om je te oriënteren. Zoek zo specifiek mogelijk. Kies bij Google de trefwoorden die jij echt relevant vindt voor de foto (profielfotografie, ervaring, woonplaats, portfolio, etc.). En dan ga je plaatjes kijken. De serieuze fotografen hebben een redelijk uitgebreid portfolio op hun site staan. Bedenk ook of je door een man of een vrouw gefotografeerd wilt worden. Je moet je echt op je gemak kunnen voelen in de studio…

Zoals ik in mijn eerdere mailtje al schreef: met een vakfotograaf neem je vooraf door wat je hebben wilt. Dat geldt voor de gewenste sfeer van de foto (formeel, informeel, glossy, zwart-wit), maar ook voor het formaat. Als je een horizontale foto op je site wilt, dan zal de fotograaf zijn camera recht houden en zorgen voor ruimte aan de linker- en/of rechterkant. Als je een verticale plek wilt vullen, dan kun je afspreken dat je van kruin tot teen wordt gefotografeerd (dat raad ik niet aan voor profielfoto’s, wel voor een eigen site).

Tip: kijk ook eens naar de profielfoto’s van collega’s en vrienden. Je weet hoe die mensen er in het dagelijks leven uitzien. Als ze dat op z’n minst evenaren op hun sociale media-account, dan hebben ze waarschijnlijk gebruik gemaakt van een goede fotograaf (of het was een lucky shot van de buurman). Vraag vervolgens wie de foto heeft gemaakt en wat het kostte.

Tot snel, Gerard

erik-zoomersBeste Gerard, Zo had ik er nog niet over nagedacht. Het succes van een goede profielfoto begint dus vooral bij mijn eigen voorbereiding en omschrijving van het gewenste resultaat. Als ik dit zo opschrijf, klinkt het als een open deur. Toch had ik dit niet zo bedacht. Je denkt toch vooral gewoon even een fotootje te maken. Maar nu we het er zo over hebben. Volgens mij kan ik met jouw tips en suggesties nu wel aan de slag.

Tot slot. Hoe werkt het vandaag de dag met rechten op foto’s. Is het nog steeds zo dat de fotograaf bepaalt waar je de foto’s wel of niet voor mag gebruiken. Of is iedereen wel zover in het fotografievak dat de foto’s rechtenvrij gemaakt worden? De kosten. Kun jij een inschatting geven wat een serie profielfoto’s kost als die in de studio van de fotograaf gemaakt wordt?

Vriendelijke groeten, Erik

gerard oonkDag Erik,

De intellectuele eigendomsrechten blijven altijd bij de fotograaf. Je maakt -als het goed is- afspraken over andere rechten, zoals het recht op distributie, of publicatie. Bij het maken van profielfoto’s zul je vrijwel altijd hoge resolutiebestanden van de fotograaf krijgen en daar kun je mee doen wat je wilt. Bij natuuropnamen of architectuurplaten zal dat vaak anders zijn. Daar sluit je echte contracten voor af. Dat is niet voor niks. Stel je koopt voor een tientje een digitale foto van de Dorpsstraat in Baarn om je website op te leuken. Tenminste: dat zeg je tegen de fotograaf. Van die foto laat je vervolgens ansichtkaarten maken en die ga je op de jaarlijkse braderie voor vijf Euro per stuk verkopen. Dat zal de fotograaf niet leuk vinden. Daarom leg je afspraken over distributie en ander gebruik officieel vast.

En dan de vraag over de kostprijs van een serie profielfoto’s. Tja, dat wil nogal verschillen. De meeste beroepsfotografen zetten tegenwoordig een duidelijke prijslijst op hun website. Daar zitten variabelen in. Je kunt kiezen voor shoots met verschillende soorten kleding, voor een speciale lokatie, voor extra afdrukken op papier, en ga zo maar door.

Houd rekening met 75,00 tot 100,00 Euro per uur, exclusief BTW. En voor een profielfoto met drie verschillende kledingsoorten is de fotograaf al snel twee uur kwijt (opbouw studio, de shoot zelf, nabewerking, het bellen of mailen over de afspraken die jullie maken, de reistijd). Let wel: Erwin Olaf, Stephan Vanfleteren, of Govert de Roos zullen waarschijnlijk een hoger uurtarief rekenen 😉

En tot slot: een fotoshoot bij een echt goede fotograaf is in veel opzichten een prima investering. Je krijgt in de eerste plaats mooie foto’s, maar ook prettige aandacht, lekkere koffie en een fikse boost aan zelfvertrouwen.

Hartelijke groet & succes bij het maken van je keuze, Gerard

Bonusmateriaal

Wil je profielfoto’s laten maken? Bekijk dan ook deze video van Profielfoto-goeroe Peter Hurley. Hij maakte een studie van “The Art Behind The Headshot”.