Is je website nog niet geschikt voor mobiel? Dan is het de hoogste tijd om nu ruimte en geld vrij te maken voor een responsive design. Klanten gebruiken hun mobiel om jou te vinden. Sterker nog; klanten leven online met hun mobiele smartphone. Meer dan 50% van de Google zoekopdrachten komt via mobiel. Dit aandeel wordt ieder jaar groter.

Geen zin om verder te lezen? Check in elk geval hoe jouw website er op een mobiele telefoon uit ziet. Gebruik hiervoor Mobielvriendelijke test van Google.

En doe deze Test my site van Google waar het de snelheid van je website betreft op een MOBIELE TELEOON.  Bezoekers bouncen nou eenmaal snel op langzame websites en blogs. 

Terug naar het begin; Waarom het slim is om nu echt een mobiele vriendelijke website te hebben

In dit artikel geef ik je een aantal praktijkvoorbeelden waarbij een mobiele website het succes van je internet marketing maakt of breekt. Je probeert immers geïnteresseerden te bereiken via Google, Facebook, LinkedIn of andere kanalen. De conversie vindt dan meestal plaats op je website. Iemand belt je, vult een formulier in, download een brochure enz. Maar er is één probleem. Je hebt geen invloed op het apparaat dat jouw potentiële klant gebruikt. De hoeveelheid varianten mobiele apparaten als Smarthphones en Tablets is enorm. Grote kans dus dat jouw klant die op dat moment gebruikt. Als je website bezoeker jouw website niet goed kan gebruiken en lezen dan is de kans immens dat je bezoeker afhaakt. Weg is je kans op een nieuwe klant.

9 miljoen smartphones in Nederland

Volgens onderzoeksbureau GfK zijn er in 2014 negen miljoen smartphones in Nederland. Nog steeds kopen elk jaar meer en meer mensen een smartphone. Het eerste halfjaar 2015 nog zo’n 847.000. Procentueel neemt de groei af, maar in aantallen komen er elk half jaar honderdduizenden mobiele telefoons bij.

Klanten werven via LinkedIn

Wanneer gebruik jij LinkedIn? Doe je dat dan op je mobiel of gebruik je een ander device? De kans is groot dat je vaker de mobiele app gebruikt. In 2014 steeg het gebruik van LinkedIn op mobiel naar 41% van alle gebruikers.

Zelf gebruik ik LinkedIn vooral op mobiel. Tussen de bedrijven door of ’s-avonds op de bank. Voordat ik contact leg met iemand, bekijk ik ook de Company Website. Opvallend vaak is die op mobiel niet prettig te lezen. Om het wat cru te zeggen, ik ben geïnteresseerd in de persoon en wil meer weten over zijn of haar dienstverlening, maar door de slechte leesbaarheid op mobiel neemt mijn interesse direct af en is het maar de vraag of ik ook echt contact ga opnemen.

Of ik word getriggerd door een post en klik op de link naar de website. Het bericht mag dan nog zo interessant zijn, als ik met mijn mobiel in de hand de website niet kan lezen haak ik af en verliest de post direct haar waarde.

Neem de Kamer van Koophandel als voorbeeld. Via mijn contact wil ik meer weten over het project Jong Ondernemen. In de LinkedIn app klik ik op de link Jongondernemen.nl en zie wat er gebeurd.

an-jongondernemen

Jammer dat de website Jonondernemen niet geschikt is voor mobiel. Lezen van tekst is bijzonder lastig. Mits je de moeite neemt om per regel telkens naar links te swipen en weer terug…

 

 

Waarom is het zo belangrijk dat je website ook op mobiel goed leesbaar is als je op LinkedIn actief bent? Precies om bovenstaande redenen. Je maakt contact met je netwerk en hebt daarmee een doel. Waarschijnlijk opdrachten binnenhalen. Voordat een LinkedIn contact echt klant wordt, onderneemt hij een paar stappen waaronder de check van je website. Wat je vooral wilt voorkomen is dat die persoon afhaakt omdat de informatie op dat moment op mobiel onbruikbaar is.

Is jouw website bruikbaar op mobiel als je op de Company Website link klikt. Hoe leesbaar is website als je die via een post op LinkedIn promoot?

Google promoot moderne websites voor moderne devices

Met het enorme gebruik van mobiel in Nederland en wereldwijd, wordt ook Google veel geraadpleegd op door smarthphone gebruikers. Zeker als ze onderweg zijn. Google realiseert zich dat dit een groot effect kan hebben op het succes van de zoekmachine. Google verbetert continue de zoekmachine en wil dat gebruikers het meest relevante en bruikbare antwoord vinden op hun zoekvraag. Een zoekresultaat mag dan relevant zijn. Als de mobiele zoeker het antwoord vervolgens moeilijk kan lezen op de website, heeft Google gefaald. Zo ervaren ze dat.

Dus komt Google in haar zoekresultaten nu met een extra indicatie “Voor mobiel”.
Hier kan de mobiele zoeker dus een keuze maken tussen een resultaat dat geschikt is voor mobiel en één die de vermelding niet heeft. Waar zou de Google gebruiker het eerst op klikken denk je?

serp-mobile-webusers

Google toont in de zoekresultaten of een website geschikt is voor mobiel.

 

Sterker nog, Google geeft bij sommige websites snoeihard weer dat een website ongeschikt is voor mobiel. Bijvoorbeeld wanneer er Flash of Silverlight wordt gebruikt dat op mobiele telefoons niet werkt. Zie het bericht van Google.
Als je dus voor je acquisitie afhankelijk bent van een goede vindbaarheid in Google, zorg dan dat je een moderne website hebt die het doet op alle devices.

flash-serp-note

Gebruikt een site flash of silverlight dan raadt Google af deze te gebruiken als je op je mobiel zit.

 

Een beller is sneller

Heel vaak gebruik ik mijn mobiel om een telefoonnummer op te zoeken. Ik weet wat ik zoek en wil het snel. Dan vind ik het heel prettig als het telefoonnummer bovenaan de website staat. Op mobiel heb je dan meteen wat je zoekt.

mobile-webusers

Zorg dat je telefoonnummer bovenaan zichtbaar is op je mobiele website.

 

Stel je nou voor dat je een winkel hebt. Tussen het winkelend publiek zijn er vast klanten die nu tijdens een kopje koffie op zoek zijn naar jou. Wie heeft er uitverkoop van Uggs? Tot hoe laat is dat leuke winkeltje open? Is er nog een tafel vrij bij dat gezellige restaurant? Je pakt je mobiel en zoekt het op. Hoe handig is het als je meteen het telefoonnummer ziet en je kunt bellen? Hoe irritant is het als je op je mobiel de site moet vergroten op zoek naar de informatie die je wilt hebben. Als menu’s niet lekker werken. Je haakt af en pakt het volgende zoekresultaat in Google.

mobile-fout

Zo toont een website die niet mobielvriendelijk gemaakt is.

 

Hoe maak ik mijn website geschikt voor mobiel?

Eerlijk gezegd is een bestaande website omzetten naar een responsive design dat ook goed werkt op mobiel vaak een te dure oplossing. Het is dan ook maar de vraag of het echt wel goed werkt.

Eenvoudiger is het om een nieuwe website te laten maken die meteen voldoet aan de eisen voor een moderne website. De kosten zijn vaak lager en je bent meteen up-to-date.

Juist omdat er direct kosten verbonden zijn aan je wens om ook mobiel te gaan, kan ik me voorstellen dat je dit even laat liggen. Denk er toch goed over na wanneer je in nu de stap maakt. Praat eens met je webbouwer over de mogelijkheden.