Mensen houden van duidelijkheid. Zoeken is vervelend en kost tijd. Dus wijs de bezoekers op je website voortdurend de juiste kant op.

In het dagelijks leven zijn we continue gefocused op elementen die ons richting geven. Die duiden waar we moeten zijn. Je bezoekt een nieuw restaurant en moet naar het toilet. Wat doe je? Je kijkt waar het bekende toiletbordje met het mannetje en vrouwtje hangt. Je loopt er naar toe en ziet twee deuren. Welke moet je hebben? Vanzelfsprekend die met de afbeelding van jouw geslacht. De andere deur laat je links of rechts liggen.

richting het toilet

Zo zijn er honderden voorbeelden op te noemen die ons richting geven zonder dat we er bij stil staan. Het is zo vanzelfsprekend.

Wat als je geen richting aangeeft?

Soms zie ik nog websites waarop helemaal geen richting wordt aangegeven. Er staan wat plaatjes die pas laten zien waartoe ze leiden als je er met de muis overheen gaat. Begin van deze eeuw vonden we dat hip. De bezoeker had zo tenminste wat te ontdekken en dat noemden we toen beleving. Nu weten we beter. Het is vooral onduidelijk en irritant voor je klant. Die verlaat voor je het weet de website omdat hij domweg niet weet hoe de website werkt en geen tijd verder wil verspillen.

Afbeeldingen zijn onvoldoende

Het gebruik van alleen afbeeldingen op je homepage waarmee je duidelijk wilt maken welke diensten je levert is onvoldoende. Maak altijd een combinatie van een tekstuele titel en afbeelding. Laat liever de afbeelding weg dan de tekst. Een belangrijke reden is dat we in Google zoeken op een woord of omschrijving van wat we zoeken. We verwachten dit woord terug te vinden op de pagina. Niet het plaatje dat jij hebt bedacht. Dat is meteen een tweede reden om secuur te zijn bij je keuze van afbeeldingen. Wat voor jou het meest sprekende beeld is, hoeft dit niet voor je bezoeker te zijn. Je kunt de plank dan ook flink misslaan als je afbeeldingen gebruikt voor navigatie op je website.

homepage navigatieVoorbeeld van alleen afbeeldingen op de homepage die het aanbod tonen. Je ziet pas wat het is als je er met de muis overheen gaat. Helaas kun je dan niet doorklikken naar de pagina.

 

Welke onderdelen op je website geven duidelijk richting aan?

We maken een opsomming van diverse onderdelen die bezoekers verwachten op je website

  • Hoofdnavigatie. Meestal in de vorm van een menu dat op elke pagina staat.
  • Broodkruimelpad. Meestal onder het menu. Dit geeft aan waar je op de website bent. Bijvoorbeeld: Je bent hier: Home > Website verbeteren > Je bezoekers willen weten waar ze naar toe moeten.
  • Footer. Hier staan de meest relevante links.
  • Contentlinks

De allerbelangrijkste navigatie is de content zelf

Sinds er websites zijn wordt continue onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen websites gebruiken. De laatste jaren zijn specialisten er meer en meer van overtuigd dat de content de beste navigatie. Het werkt als volgt.

De content (tekst, afbeeldingen, video enz.) bevestigt of de bezoeker op het juiste pad zit op weg naar het antwoord op zijn vraag. Bezoekers komen via allerlei pagina’s de website binnen vliegen en gaan als een speurhond direct op zoek naar een aanknopingspunt om de weg te vinden.
Maak hier gebruik van door je aanbod goed te groeperen in logische groepen. Sluit hierbij zoveel mogelijk aan bij de verschillende klantgroepen die je bedient. Zo kun je veel meer duiding geven en help je de bezoeker goed op weg.

Voorbeeld hoe op het Ondernemersplein ondernemers met content en links de weg gewezen wordt.

 

Tot slot. Vergeet de Call-to-action niet.

Deze aanwijzing wordt helaas nog heel vaak vergeten. De Call-to-action. Of te wel de aanzet die de bezoeker heeft om tot de actie over te gaan. Afrekenen, Bestellen, Informeer nu, Reserveer nu, Vraag aan zijn allemaal call-to-actions.
Dit helpt de bezoeker om een besluit te nemen. Ga ik op het aanbod in of niet. Zo ja, dan weet de bezoeker ook dat een klik op de link Bestellen hem brengt op een pagina waar de bestelling gedaan kan worden.

Heb jij ooit een supermarkt gezien zonder kassa? Aan het einde van je boodschappenrondje kom je hier automatisch uit. Zorg er voor dat de bezoeker op je website aan het eind van zijn informatieronde uit komt bij een soort kassa die hem in contact brengt met jou.

 

[call_to_action color=”” button_text=”Mail ons je vraag” button_url=”/contact”]
Wil je weten hoe je bezoekers op jouw website beter de weg kunt wijzen? Neem dan nu contact met ons op.
[/call_to_action]