“Zoekmachine-optimalisatie (SEO) is het actief optimaliseren van een website door het verbeteren van interne en externe factoren om het bezoek naar de website op relevante zoekwoorden (keywords of trefwoorden) vanuit zoekmachines te verhogen”.
Mensen gebruiken zoekmachines als ze op internet een antwoord zoeken op een vraag die ze hebben. Google is in Nederland verreweg de meest gebruikte zoekmachine. Zowel op de computer, als op een tablet of mobiel. Naar schatting gebruikt 95% van de mensen die op internet zoekt Google.

[call_to_action color=”” button_text=”Stel je vraag” button_url=”/contact”]

Hulp nodig?

Wil je liever direct weten hoe je zoekmachine optimalisatie in jouw specifieke situatie kunt toepassen? Neem dan contact met ons op en stel je vraag.
[/call_to_action]

Wat betekent dit concreet voor jouw website?

In de inleiding gaven we al aan dat Google meer en meer focus legt op relevantie van de zoekresultaten. Daarbij maakt Google veelvuldig gebruik van de locatie waar iemand is op het moment dat die persoon zoekt. De locatie wordt bijvoorbeeld bepaald door het IPnr van de computer en of iemand is ingelogd met zijn Google account. Ook de zoekgeschiedenis die wordt opgeslagen bepaalt mede welke websites wel en niet getoond worden.

Tegelijkertijd wil Google geld verdienen door de verkoop van Adwords advertenties. Ook relevante Adwords advertenties worden getoond.
Als ondernemer kun je er voor zorgen dat je in de verschillende soorten resultaten getoond wordt.

Verschillende soorten zoekresultaten op één pagina

Op een Google resultatenpagina kom je vaak meerdere soorten resultaten tegen. Dit kan een combinatie zijn van:

  1. Adwords advertenties. Altijd aangeduid met ‘Adv’ of ‘Advertenties’.
  2. Organische resultaten
  3. Google maps resultaten
  4. Producten uit Google Shopping. Alleen voor webshops.
  5. Google informatie

Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld. Duidelijk is het onderscheid te zien tussen Adwords, Organisch en Google Maps. De pagina zelf is nog langer en wordt onderaan aangevuld met verschillende organische resultaten. Maar dit is het scherm dat je direct volledig in beeld hebt als je zoekt op de zoekwoorden ‘meubels baarn’.

google resultaatpagina baarn

Organisch resultaat

Met Zoekmachine Optimalisatie (SEO = Search Engine Optimization) richten we ons op de zogenaamde organische zoekresultaten binnen Google. Organisch wil zeggen dat Google zelf websites gevonden heeft, heeft geïndexeerd in haar database en weergeeft als de inhoud van deze website aansluit bij het zoekwoord.

Door je website te optimaliseren probeer je Google zo goed mogelijk duidelijk te maken over welke onderwerpen jouw website gaat. Hierdoor kan Google een zo relevant mogelijke match maken tussen een zoekopdracht en de inhoud van jouw website.
Let op: We hebben het hier bewust over OPTIMALISEREN van je website. Met andere woorden; de teksten en je website heb je primair gemaakt voor je bezoeker. In de taal en met de woorden en de toon die jouw potentiële en bestaande klanten begrijpen. Wat we vervolgens doen is er voor zorgen dat Google in staat is jouw website ook te begrijpen. Google is immers een computer. En computers moet je nu eenmaal vertellen wat ze moeten doen.

Content, Techniek en Promotie/Autoriteit

Je weet nu hoe verschillend de resultaten op een Google pagina kunnen zijn. We focussen ons nog steeds op de organische resultaten. Er zijn drie belangrijke criteria die bepalen waar je in de zoekresultaten terecht komt. Dit zijn:

  1. Content
  2. Techniek
  3. Promotie / Autoriteit

1. Content

Content is alle soorten informatie die relevant zijn voor de bezoeker en antwoord geven op zijn zoekvraag. Content legt direct de relatie tussen de vraag van de bezoeker en de producten of diensten die u aanbiedt.
Contentvormen zijn bijvoorbeeld:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Infographics
  • Reviews
  • Downloads zoals whitepapers, brochures etc.

2. Techniek

De website en de server waar de website draait zijn techniek. En ook de browser en het device dat de bezoeker gebruikt zijn techniek. Het aantal schermformaten van devices is vandaag de dag enorm groot en wijzigt voortdurend. Computerschermen, breedbeeldschermen, tablets, mobiele telefoons, laptops.

Op ieder scherm wil je dat de bezoeker de website goed kan lezen en gebruiken. In 2014 heeft 56% van alle huishoudens minimaal één tablet in huis en 76% van de Nederlanders beschikt over een smartphone. En die worden dagelijks gebruikt! Het is dus van belang dat de website juist op deze apparaten goed getoond wordt door een Responsive Design te gebruiken. Responsive betekent dat de maatvoering van de website zich automatisch aanpast aan de grootte van het beeldscherm.
Is jouw website al geschikt voor mobiel? Doe de mobielvriendelijk test van Google.

Een ander belangrijke factor is de snelheid van de server. Google meet de snelheid en weegt dit mee in de ranking van de website. Trage sites zijn niet geliefd bij bezoekers. Snelle websites wel. Bovendien toont onderzoek aan dat snelheid het gebruik plezier van een website verhoogd en bezoekers daardoor makkelijker en sneller klant worden.

Snelheid kun je meten. Bijvoorbeeld op de website van GTmetrix. Natuurlijk heeft ook Google hiervoor een snelheidstest. Ga hiervoor naar PageSpeed Insights.
Een maximale laadtijd van 4 seconden is aanvaardbaar. Sneller is beter.
Oeps, mijn website is veel trager
Is de laadtijd van je website groter dan 4 seconden, overleg dan met de webbouwer wat hiervan de oorzaak kan zijn. Of realiseer je dat een goedkoop hostingpakketje niet aan de hoogste eisen voldoet. Goedkope hosting heeft vaak tot gevolg dat op één server heel veel websites staan die allemaal afhankelijk zijn van die ene server en die ene verbinding. Vergelijk het meteen snelweg. In de nacht kun je rustig doorrijden. Overdag sta je in de file.

3. Promotie en Autoriteit

Je hebt een prachtig website en veel aandacht besteedt aan de content. De website is live en de champagne wordt ontkurkt! Pffff…..het was best een bevalling, maar hij is er. Over tot de orde van de dag. Er is best veel werk blijven liggen….
Deze reactie kom ik heel vaak tegen bij ondernemers. Logisch. Een website maken is voor velen niet dagelijks werk en een hele klus. En dan is het fijn als deze klus is geklaard.

Helaas, het echte werk begint nu pas! Als de website eenmaal live is zul je energie moeten steken in de promotie van de website. Zonder bezoekers is je investering in tijd en geld niets waard.
Met promotie bouw je autoriteit op. Je bouwt aan jouw online merk. Dit gaat veel verder dan SEO alleen. Om te bouwen aan je autoriteit werk je met social media, redactionele artikelen in lokale (online)media, nieuwswaardigheden, whitepapers, tips en adviezen etc. Met andere woorden, je bouwt aan een contentstrategie waarmee je jouw autoriteit opbouwt, bezoekers trekt en klanten wint. In deze cursus gaan we niet inhoudelijk verder in op het bouwen aan autoriteit. Wel stippen we onderdelen hiervan aan.

Dit artikel is onderdeel van de serie Zoekmachine marketing voor lokale en regionale ondernemers