Wat is voor mij de relevantie van Lokale en Regionale Zoekmachine Marketing?

Vandaag de dag liggen de online kansen voor ondernemers in de regio. De meeste ZZP en MKB-ondernemers bedienen klanten in hun eigen woonplaats of vestigingsplaats plus een aantal omliggende gemeenten. Zo’n regionaal verzorgingsgebied van verschillende gemeenten of één grote stad met meerdere stadsdelen biedt voldoende potentieel aan klanten om voldoende leads te genereren.

Probleem: Als zelfstandig ondernemer wil je natuurlijk in beeld zijn bij mensen die online je producten en diensten zoeken. Juist ook in de meest gebruikte zoekmachine Google. Maar, eenvoudig is dit vandaag de dag niet meer. Of toch wel? Wij ervaren van wel. De relevante kansen liggen juist in het eigen online verzorgingsgebied.

In deze serie artikelen over zoekmachine marketing (SEO) gaan we in op lokale en regionale relevantie. Dit wordt ook wel Local Seo genoemd. Hoe werkt zoekmachine marketing voor lokale en regionale ondernemers? Hoe blijf je online in beeld bij mensen die jou zoeken?

Hulp nodig?

Wil je liever direct weten hoe je regionale zoekmachine optimalisatie in jouw specifieke situatie kunt toepassen? Volg dan de training Google Mijn Bedrijf en regionale marketing

Om je een idee te geven. In 2014 kwamen er op internet 571 websites per minuut bij. Dat zijn 300.316.736 nieuwe websites in het jaar 2014. Sites die door Google allemaal worden geïndexeerd en strijden om de hoogste positie op de resultaatpagina’s.
Ook voor Google is het een enorme klus om haar gebruikers vooral websites te tonen waar zij iets aan hebben. Alleen dan blijven mensen Google als favoriete zoekmachine gebruiken. Wat heb je immers aan een zoekmachine die je niet verder helpt? Relevantie is het sleutelwoord voor Google. Vinden gebruikers wat ze zoeken, dan blijven ze Google gebruiken en kan Google haar diensten beter verkopen aan website eigenaren die graag goed gevonden willen worden. Zie hier het verdienmodel van Google. Betaalde advertenties.

Relevantie is het sleutelwoord

Als voor Google relevantie in de resultaten op een zoekvraag de essentie is van het succes, dan geldt dat dus ook voor ondernemers die via Google klanten willen bereiken. Maar wat is relevantie als er 10.000 coaches in Nederland zijn die op hun website vertellen dat ze je kunnen helpen om je leven weer op de rit te krijgen. Of 3.000 webshops met keukenapparatuur. Een keukenmachine is een keukenmachine. Kortom, ook hier begint de wedloop opnieuw om de hoogste positie in de zoekmachines. Alleen pagina 1 lijkt te tellen voor de ongeduldige zoeker en dan ook nog een plekje bij de top 5 resultaten.

Lokale relevantie is de kans voor iedere ondernemer

Ook Google ziet natuurlijk dat er veel dezelfde soorten websites zijn met dezelfde soorten informatie. Daarom stuurt Google meer en meer gericht op een ander kenmerk; locatie. Woon je in Baarn, dan zie je andere resultaten op een zoekwoord dan iemand die in Groningen woont. Google gaat er van uit dat een coach in Baarn voor jou relevanter is dan een coach in Groningen. Wie heeft er zin om zover te rijden? En als ze toch allebei hetzelfde doen?

Hier ligt de kans voor iedere zelfstandig ondernemer die zich richt op een lokaal en regionaal verzorgingsgebied.
Hoe je er voor zorgt dat je in jouw regio gevonden wordt in Google leer je in deze cursus. Je leert de achterliggende theorie en je gaat vooral zoveel mogelijk concreet aan de slag. Aan het eind van deze cursus weet je hoe je jouw diensten en producten via Google zo goed mogelijk onder de aandacht kunt brengen van jouw potentiële klanten en heb je een begin gemaakt met je eigen online lokale marketing strategie.

In de serie ‘Lokaal en regionaal klanten bereiken’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

1. Lokale en regionale Zoekmachine marketing optimalisatie (Local SEO)

Hoe zorg je er voor dat Google de inhoud van je website begrijpt. De website opneemt in de Google database en jouw website toont als iemand naar jouw producten of diensten zoekt?
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoekwoorden onderzoek. Hoe doe je dat?

2. Google Mijn Bedrijf pagina

Wat is een Google Mijn Bedrijf pagina? Hoe maak ik die aan? En wat is het resultaat op mijn vindbaarheid?

3. Vermeldingen in lokale bedrijvengidsen

Waarom zijn bedrijvengidsen belangrijk voor mijn vindbaarheid? Welke kan ik het beste gebruiken?

4. Social media

Hoe gebruik ik Social Media om beter gevonden te worden. Ook als ik niet elke dag op Social Media zit.

5. Reviews

Wat is het belang van reviews verzamelen? Hoe geef ik ze weer op mijn website? Wat is de bijdrage van reviews aan het werven van klanten?

6. Citations

Wat zijn citations en hoe ga ik hier mee om?