Google is de belangrijkste bron die we gebruiken om ons zoekwoordenonderzoek te doen. De missie van Google is nog altijd: alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Met als doel om hier geld mee te verdienen met de verkoop van advertenties. Om dit voor adverteerders handelbaar te maken heeft Google een prachtige tool ontwikkelt. De zogenaamde Zoekwoordplanner. Die gaan we dankbaar gebruiken bij ons zoekwoorden onderzoek net als iedere SEO specialist dit doet. Voor we dat gaan doen is het belangrijk dat je begrijpt waarom zoekwoordonderzoek zo belangrijk is.

[call_to_action color=”” button_text=”Stel je vraag” button_url=”/contact”]

Hulp nodig?

Wil je liever direct weten hoe je zoekwoorden onderzoek in jouw specifieke situatie kunt toepassen? Neem dan contact op en stel je vraag.
[/call_to_action]

Wat is zoekwoordenonderzoek

“Zoekwoordonderzoek is het onderzoeken met welke intentie jouw klanten via zoekmachines op zoek zijn naar informatie over jouw producten en diensten en met welke woorden ze hun intentie omschrijven”.
Google is gewoon een computer die alleen tekst kan lezen. Op het moment dat de Google Bot langs jouw website komt, de inhoud leest en opneemt in haar database (spideren) dan staat er voornamelijk alleen tekst in Google.
Google kan jouw website alleen weergeven in de zoekresultaten als er een duidelijke match is tussen het zoekwoord dat iemand gebruikt voor een zoekactie en de woorden op jouw website.

De manier waarop Google dit doet is zeer geavanceerd. Google is een heel slimme zoekmachine. Daardoor kan Google content op een website interpreteren en verbanden leggen tussen woorden onderling, zinnen, links etc. Maar in basis zijn het de woorden op jouw website die overeen moeten komen met het woordgebruik van degene die via Google zoekt.

Een van de basisregels van effectieve verkoop luidt “Spreek de taal van je klant”. Door dezelfde taal te spreken begrijp je elkaar beter en vergroot je de kans op vertrouwen en kun je een band opbouwen. Voor zoekmachinemarketing is het niet anders.

Verkopen is het oplossen van een (on)bewust probleem van je klant

Misschien vind je verkopen een ‘vies’ woord en heb je het liever over adviseren of helpen. Maakt niet uit. In basis komt het allemaal op hetzelfde neer. Jij kunt iets of levert een product. Jouw klant denk dat dit hem helpt.
Juist bij zoekmachine marketing liggen Probleem en Oplossing heel dicht bij elkaar. Mensen zijn namelijk geneigd om in hun zoekvraag hun probleem of de verwachte oplossing te omschrijven. Omdat we meer en meer ervaren worden in het zoeken met Google vertalen we onze vraag vaak letterlijk naar een zoekopdracht:
Vraag: “Hoe kan ik hoger scoren in Google?”
Zoekopdracht: hoger scoren google

Vraag: “Hoe vind ik een loodgieter die nu bij mij thuis mijn lekkende kraan repareert”
Zoekopdracht: “Loodgieter Baarn” of “lekkende kraan baarn”

Zoekwoorden geven de intentie aan van jouw klant

Intentie betekent letterlijk ‘bedoeling’ of ‘voornemen’. De zoekintentie van iemand die Google gebruikt zegt dus iets over de bedoeling die iemand hiermee heeft. Het is heel belangrijk om dit in de gaten te houden omdat mensen dus blijkbaar zoeken om meer te weten te komen om vervolgens iets te doen of juist niet. Wat jij natuurlijk wil is dat een bezoeker van je website je producten of diensten afneemt.
Maar niet iedere bezoeker heeft dit als bedoeling. Niet iedere bezoeker zit in de zogenaamde ‘koopfase’ en is er aan toe om nu direct bij jou klant te worden. Later misschien wel. Zoekwoordenonderzoek leert je met welke intenties mensen online zoeken naar informatie rond jouw producten en diensten. Als je de intentie weet waarmee je bezoeker jouw website bezoekt, kun je hier op inspelen en maak je meer kans dat de bezoeker ook echt klant wordt.

Soorten zoekintenties

We onderscheiden twee groepen. De zogenaamde Branded en Non-Branded zoekwoorden. De Branded zoekwoorden bevatten jouw merk, bedrijfsnaam of jouw persoonlijke naam. Mensen zijn dus specifiek op zoek naar jou en weten ook waarom ze jou zoeken.

  • Branded: Jouw merk, jouw naam of jouw bedrijfsnaam. De persoon weet van jouw bestaan en zoekt jou.
  • Non-branded: Deze zoekwoorden geven het probleem of de gekozen oplossing aan in combinatie met één of meerdere woorden.
  • Informatief: Zoekwoord + tips / gratis / voorbeeld / open source / wiki(pedia)
  • Commercieel oriënterend: Zoekwoord + vergelijken / prijzen / tarieven / kosten / voordelen / nadelen
  • Commercieel transactioneel: Zoekwoord + online bestellen / boeken / kopen / online shop / webshop
  • Commercieel transactioneel (lokaal): Zoekwoord + Amsterdam (plaats) / Noord-Holland (provincie) / Nederland (land)
  • Navigationeel (merkgerelateerd): Zoekwoord + Dell / HP / Asus / Sony / Acer

Google Zoekwoordplanner

Om gratis gebruik te kunnen maken van de Google Zoekwoordplanner moet je het volgende doen.
Maak een Google account aan. Ga hiervoor naar https://accounts.google.com/signup
Heb je al een Google account? Dan kun je nu verder.

Maak een Google Adwords account aan. Ga hiervoor naar https://adwords.google.nl
Log in met de gegevens van je Google account.
Op dit moment gaan we nog niet adverteren met Google Adwords. We willen alleen gebruik maken van de zoekwoordplanner. Daarom slaan we de configuratie nu over. Klik op de link “Configuratie met begeleiding overslaan”.

Vul de volgende velden in:
E-mail adres: Jouw e-mail of jouw Gmail adres
Land: Nederland
Tijdzone: (GMT +01:00) Amsterdam
Valuta: Euro
Klik op: Opslaan en bevestigen.
Open de Zoekwoordplanner. Ga via het hoofdmenu naar Hulpprogramma’s>Zoekwoordplanner

Zoekwoorden noteren en groeperen

De zoekwoorden die we vinden moeten we zo overzichtelijk mogelijk noteren en groeperen. Meest handig is om hiervoor Excel te gebruiken. Zet zoekwoordcombinaties met een zelfde zoekintentie zoveel mogelijk bij elkaar. Maak vervolgens de match met jou diensten of productaanbod.

Nadat je de zoekwoordgroepen hebt bepaalt, zet je een paginastructuur op. Het idee achter een pagina structuur is een hoofd- en sub indeling van alle pagina’s in je website. Deze structuur is dan ook de basis van de menu indeling van de website.

Inzicht in hoe jouw klanten zoeken

Door op deze manier te werken krijg je veel meer inzicht in hoe je klanten naar jouw kijken.
In het begin zei ik al dat ik in dit voorbeeld een Dierenpension heb in Baarn. We vangen honden en katten op en we hebben een mooie trimsalon. Dit is een typische “aanbod gerichte” omschrijving. Ik vertel wat ik in de aanbieding heb.
In marketing en dus ook op internet werkt het precies andersom; vraaggericht.
Dat resulteert er nu in dat ik mijn aanbod omzet naar de vraag van klanten. Plots wordt het nu ook heel logisch. Een hondenbezitter zoekt naar een hondenpension. Een kattenbezitter naar een kattenpension.

Dit artikel is een onderdeel van de serie Zoekmachine marketing voor lokale en regionale ondernemers